Thursday, April 27, 2017

Filled Under:

PANAS !!!! Kes Adik Thaqif, Jangan Tuduh Sebarangan, Jangan Hukum Melulu


Biar kita tersilap ampun dari kita tersalah hukum. Saya k0ngsikan cerita ini hampir 14 tahun saya simpan. Tidak ada siapa tahu suatu ketika dulu keluarga saya berada di bawah pemantauan kementerian kesihatan kerana penyakit yang dijangkiti 0leh maid saya.</span>


Ingin saya berk0ngsi cerita tentang gangren.
Gangren ini berlaku apabila sel-sel telah mati menyebabkan daging busuk. Daging busuk tadi disebabkan 0leh kuman. Kiranya kuman ini memang sudah lama ada di dalam tubuh sese0rang tetapi duduk rehat/pasif.
Suatu hari maid saya terjatuh, terjelep0k ke lantai menyebabkan kakinya sakit. Katanya terseliuh, salah urat. Cuma disapu minyak panas dan urut sikit sikit. 
 

Dua hari selepas itu, maid saya demam dan saya bawa ke klinik.
D0kt0r kata demam denggi. Kakinya bengkak dan kehitaman, seperti berlaku pendarahan. Sepatutnya nampak kemerah-merahan tetapi kulit maid saya gelap, warna merah jadi warna hitam.
Bimbang keadaan akan lebih memudaratkan, d0kt0r menasihati saya agar membawanya ke h0spital. 0leh kerana maid warga asing, saya masukkan maid ke h0spital swasta, H0spital Pakar J0h0r.
ASALNYA CUMA TERSELIUH, TETAPI KAKI BENGKAK & BERTUKAR WARNA HITAM
Empat hari berada di wad.
D0kt0r pakar benar-benar melakukan siasatan kenapa kaki maid saya yang asalnya cuma terseliuh b0leh bengkak dan bertukar warna hitam.
D0kt0r memaklumkan bahawa sel-sel telah mati dan kaki maid jadi gangren. D0kt0r pakar menasihatikan agar maid dipindahkan ke h0spital kerajaan. K0s rawatan sangat tinggi jika meneruskan rawatan di situ.
Setelah urusan discaj, bil rawatan selama 4 hari mencecah RM5,500. D0kt0r menyediakan surat rujukan untuk meneruskan rawatan di h0spital kerajaan.
Satu saja yang h0spital pakar sembunyikan mereka tak mahu beritahu mengapa gangren b0leh terjadi. Mereka suruh saya tanya pakar di h0spital kerajaan.
D0kt0r pakar menegaskan maid saya mesti dibawa menerima rawatan segera dan jangan sekali kali bawa pulang ke rumah.
Memandangkan maid memang sakit dan lemah, terus saya bawa dari H0spital Pakar J0h0r ke H0spital Sultanah Aminah.
Saya sudah tidak kira lagi k0s rawatan yang perlu saya tanggung demi membantu 0rang yang sakit. Memang kena bayar dep0sit sebab maid warga asing.
RUPA-RUPANYA MAID DIJANGKITI KUSTA
Baru dua hari duduk dalam wad, d0kt0r pakar perubatan dan d0kt0r pakar kulit HSA sudah memanggil saya datang untuk menerangkan kenapa kaki maid jadi gangren dan rawatan selanjutnya.
D0kt0r menerangkan kaki maid jadi gangren, sel-sel mati disebabkan maid saya telah dijangkiti kusta. Kusta ini bukan baru tetapi telah ambik masa bertahun-tahun berada dalam tubuh maid cuma tidak aktif.
Maid terjatuh telah merangsang kuman aktif dan menyebabkan sel-sel di kaki mati.
Pendek kata kuman ini serang kaki dulu. Sebenarnya kuman itu telah berada di seluruh tubuh tetapi yang lain masih tidur. Jelas kelihatan kulit di beberapa bahagian menebal dan hilang deria rasa.
Itupun kami tahu setelah d0kt0r pakar memeriksa secara terperinci di setiap bahagian tubuh maid saya. Banyak lagi simpt0m lain yang mengesahkan maid saya mengidap kusta.
Kusta bukan alang-alang penyakit.
Penyakit kusta ada tercatat dalam kisah nabi Musa. WH0 telah mengistiharkan mana-mana kawasan atau sesiapa yang terkena penyakit kusta perlu diasingkan/ dikuarantin, hidup dalam pengasingan.
Dulu di Sg Buluh, Selang0r ada sebuah h0spital untuk merawat 0rang-0rang yang berpenyakit kusta. WH0 juga telah mengistiharkan rawatan untuk 0rang sakit kusta adalah percuma.
Pelan rawatan awal yang d0kt0r maklumkan kepada saya ialah menjalani pembedahan plastik ke atas kaki maid. Bermakna daging daging kaki semuanya dibuang termasuklah kulit kulit kaki.
Asalnya jatuh terseliuh itu sebelah kaki saja, tetapi terjadi gangren di kedua-dua belah kaki. Pembedahan plastik dilakukan di kedua-dua belah kaki dari buku lali hingga ke lutut.
D0kt0r kata kuman itu baru mer0sakkan sel-sel dalam daging saja belum masuk ke tulang, jadi tidak perlu p0t0ng kedua-dua kaki.
KKM PERINTAH HANTAR MAID PULANG KE NEGARA ASAL
Pelan seterusnya, d0kt0r menasihati selepas pembedahan dijalankan, ubat diberikan maid mesti dihantar pulang ke negara asalnya.
Saya akur kerana ini adalah perintah Kementerian Kesihatan Malaysia apabila lap0ran diberikan terdapat se0rang pesakit kusta warga asing berada di Malaysia.
Tahun 2002 Malaysia sudah diistiharkan negara bebas kusta. Jadi bila ada kes yang melibatkan warga asing, kerajaan dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia mengarahkan warga asing itu mesti dihantar pulang setelah diberikan rawatan.
Selama 56 hari maid menerima rawatan di HSAJB, hari-hari saya melawat dan menjaga maid. Semua k0s rawatan di h0spital swasta saya tanggung.
Baru saya tahu kenapa h0spital swasta tidak mahu memaklumkan kepada saya tentang penyakit sebenar kerana saya b0leh mem0h0n pengecualian k0s rawatan. Sebaliknya selepas saya bayar semua bil rawatan, saya dinasihatkan masukkan maid ke h0spital kerajaan.
Ikut kiraan k0s rawatan warga asing di h0spital kerajaan selama 56 hari, dengan pembedahan plastik lagi jumlah b0leh mencecah RM 10,000.00.
Tetapi kerana kusta dibawah pemantauan WH0, maka k0s rawatan dikecualikan. Sebaik keadaan maid stabil, berbekalkan ubat ubatan untuk sebulan surat dari KKM telah dikeluarkan agar dihantar pulang ke negara asal. Saya terpaksa menghantar maid pulang melalui jalan laut.
Bantuan imegresen dan kastam maid ditemani saudara pulang. Bila sampai negaranya maid perlu dimasukkan semula ke h0spital dinegaranya, bukan pulang ke rumah.
Jika ikutkan saya, saya tak mahu hantar maid pulang ke negara asalnya sebab nanti maid tentu tidak mampu biaya rawatan di sana dan tidak ada siapa yang akan ambil peduli kesihatan dan rawatannya.
Benar maid ini bukan 0rang kaya dan k0s rawatan kesihatan di negaranya tinggi. Ubat-ubatan yang KKM bekal untuk sebulan telah habis. Untuk membeli ubat lagi, maid tidak mampu.
KELUARGA MAJIKAN PERLU JALANI PEMERIKSAAN KESIHATAN BERKALA SELAMA BEBERAPA TAHUN
Beberapa bulan selepas itu, saya mendapat khabar bekas maid telah meninggal dunia.
Kuman-kuman telah menyerang seluruh angg0ta tubuhnya menyebabkn daging-daging busuk. Banyak sel-sel tubuh mati. Tanpa rawatan yang sepatutnya kaki dulu itu dip0t0ng menyebabkan kuman aktif dan bermaharajalela.
Kesan ke atas keluarga saya ialah kami semua telah dikehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan di bawah klinik pakar kulit HSA selama beberapa tahun.
0leh kerana ketika maid mula bekerja di rumah saya, saya sedang mengandung anak b0ngsu, anak b0ngsu lahir dia yang menjaga ketika saya keluar bekerja.
Maka anak b0ngsu yang paling kerap bersama maid sepanjang setahun maid bersama saya. Anak b0ngsu diletakkan bawah pemantauan d0kt0r pakar kulit selama 10 tahun.
Siapa saja yang pernah tinggal bersama saya dalam temp0h maid tinggal dengan saya perlu menjalani pemeriksaan kesihatan berkala. Sehingga kami diistiharkan bebas dari jangkitan kusta.
Saya hampir hilang kewarasan dalam bertindak kerana rasa tertekan.
Seluruh ahli keluarga terdedah dengan kuman kusta. Kuman kusta ini bukan bertindak cepat sebalik pasif sehingga tiba saat diaktifkan dan apabila sudah aktif, tidak dapat dihentikan lagi.
Walaupun d0kt0r menerangkan keadaan keluarga saya terkawal kerana maid sempat diberikan ubat-ubatan. Tetapi sebelum maid menerima rawatan seluruh keluarga saya terdedah dengan penyakit itu. Anak-anak saya masih kecil ketika itu.
SEBATAN GETAH PAIP MUNGKIN ASBAB KUMAN DALAM TUBUH AKTIF
Sungguh Allah yang Maha Berkuasa menjaga keluarga saya dari terkena jangkitan kuman kusta.Keluarga saya sudah melepasi tahanan kawalan. 14 tahun telah berlalu. Keluarga saya tidak perlu lagi menjalani pemeriksaan pemantauan penyakit kusta.
Ini saya k0ngsikan agar kita tidak khilaf menuduh sese0rang yang menyebabkan gangren dan kaki terpaksa dip0t0ng.
Sebatan getah paip mungkin asbab kuman dalam tubuh aktif dan menyerang sel-sel. Tapi bukan 0rang itu yang mencelakakan hingga kaki dip0t0ng.
Takut-takut d0sa membuat tuduhan membukit nanti dan payah kita mencari 0rang yang kita tuduh untuk mem0h0n maaf.
Biarlah kita tersilap ampun dari tersalah hukum. Saya tidak rela sese0rang itu dituduh tanpa siasatan wajar. Kita perlu bersabar untuk mengetahui kebenaran.
Melihat sel-sel kaki mati, daging busuk b0leh muntah.</span>

Saya pernah membawa anak melawat maid di h0spital, anak saya terus muntah kerana tidak tahan bau dan ngeri. Kulit terk0yak dan daging itu jatuh sendiri sebelum pembedahan plastik dijalankan. 




















==========================================================


Forex is the most liquid market in the world, and operates round the clock. It is a market where currency pairs are bought and sold in order to benefit from favorable exchange rate movements. Forex signals refer to the various indicators used by forex traders in order to identify the appropriate time for buying and selling currencies. A forex trader uses both fundamental and technical analysis in order to decide whether or not to trade. Fundamental analysis is based on economic factors that have a direct impact on the exchange rate. Technical analysis involves studying trends and patterns in order to decide on the prudence of a trade. Forex signals help the trader reach a decision, on whether or not to execute a trade, by giving the trader an indication or signal about expected currency pair movements.

Types of Forex Signals

Technical analysis relies on accurate signals that are provided by chart indicators. In order to understand indicators, we need to understand the different types of charts. These charts can be classified as line charts, bar charts, and candlestick charts. Indicators can be classified into two categories: Leading and Lagging. Leading and lagging indicators are economic factors that can be quantified.

Leading Indicators
Leading indicators provide a signal before a change occurs in the movement of currency pairs. In other words, they prepare a trader to spot a trend before a reversal is visible. This would help a smart trader benefit by buying low and selling high. Oscillators are leading indicators. Simply stated, an oscillator is a pendulum which swings between two extremes; buy and sell. The only time the oscillator does not give an accurate signal, is when it is not positioned at one of the extremes. Parabolic Stop and Reversal, Relative Strength Index, and Stochastics are examples of oscillators. Parabolic Stop and Reversal (SAR) helps a trader identify bullish and bearish trends. Relative Strength Index (RSI) and Stochastics, on the other hand, indicate oversold and overbought market conditions. When the market is oversold, one should buy. When the market is overbought, one should sell. Parabolic SAR uses dots on the candlestick chart in order to indicate shifting trends. When the trend shifts from an uptrend to a downtrend, the dots shift from below the chart to above the chart. Stochastics use red dotted lines to indicate overbought conditions, and blue dotted lines to indicate oversold conditions. If a chart has been indicating oversold conditions for a certain length of time, one can expect an increase in prices in the future.

Lagging Indicators
Lagging indicators give an indication of the change in trend, after the change is clearly visible. This is helpful for people who are unable to spot the evident change. In other words, a lagging indicator is a wake up call to move with the market and make hay while the sun shines. Lagging indicators never give wrong signals, since the change has already occurred before it is communicated to the trader. Momentum indicators are lagging indicators. 

Depending on the kind of market, people have to decide between leading and lagging indicators since the signals are generally conflicting. This brings us to the importance of accurate forex signals.

How to Find Profitable Forex Signals

It's evident that a number of chart indicators need to be interpreted for ensuring profitable forex trades. Thankfully, there are forex signal systems, based on chart indicators and economic events, that indicate when a trader should buy and sell. These signals are available for free or at a reasonable cost. A forex signal system, that provides accurate and profitable forex signals, can be manual or automated. Mechanical forex signal systems would require the trader to be present in order to buy and sell. A fully automated system, on the other hand, would not require the trader's presence in order to execute trades.

A good trader can use his technical and fundamental analysis skills and outperform any forex signal system. However, a forex mechanical system is useful for a trader who is not comfortable with interpreting charts, while a fully automated system is useful for a trader who despite being told when to execute the trade, may not do so, because of hesitation and lack of confidence.




0 comments:

Post a Comment